Aktuella tips

Många och långa dagar till sjöss – det här bör du tänka på!

Sommarsolen står högt på himlen och långa dagar på sjön eller havet väntar. Troligtvis är du ute på havet eller sjön just när solen står som högst på himlen mitt på dagen. Då är även risken att bränna sig som störst. Och när värmeeffekten försvinner och du känner den svalkande vinden mot din varma hud, då är det lätt att glömma att solen är precis lika stark även om det inte känns så.

De öppna ytorna på sjöar och hav gör dig ännu mer utsatt för solens farliga strålning. Det kan vara svårt att uppsöka skugga när du befinner dig ute på ett öppet hav i en båt eller på stranden. Så glöm inte att skydda dig lite extra innan du kastar loss. Solkräm, solhatt och ett skyddande lager kläder är bra att ha inför en dag till sjöss.

Här är några saker att tänka på inför dagar till sjöss. Jan Lapins överläkare på Karolinska sjukhuset ger sina tips:

  • Om du badar eller simmar mycket tänk på att smörja in dig helst varannan timme, om du vistas länge i solen. Solkrämen rinner nämligen lätt av dig.
  • Förlusten av värmeeffekten kan lura dig att tro att du är skyddad. Men solens UV-strålning är lika stark även om du blir svalkad av brisen till sjöss.
  • Det kan vara svårt att hitta skugga ute på en båt så sök skydd nere i ruffen så gott det går när solen står som starkast.
  • Det kan även vara en ide att skydda sig genom att använda kläder när du befinner dig på båten. En tröja kan skydda de mest utsatta delarna på kroppen så som axlarna.
  • Tänk på att vatten släpper igenom UV strålning och skyddar därför inte den som simmar eller badar. Smörj därför in dig några extra gånger när du befinner dig mycket i vatten.
  • Smörj in dig med solkräm (använd minst SPF30) innan du kastar loss. Den svalkande vinden till sjöss kan lura dig att tro att du är skyddad. Men solens UV-strålning är lika stark.
  • Du skall skydda dig genom att använda täckande kläder såsom långärmad tröja och långbenta byxor när du befinner dig på båten. Smörj med solskyddspreparat på kroppsdelar som inte kan täckas med klädet. Glöm inte läppar och öron.
  • Keps kan vara otillräckligt, det är en hatt med brätte man ska ha som skuggar ansikte och öron. (Välj en med snöre runt halsen så den inte flyger av i vinden).
  • Det kan vara svårt att hitta skugga ute på en båt så sök skydd nere i ruffen så gott det går när solen står som starkast. Om du har öppen båt planera stoppen väl så att du kan ta skydd från solen och pausa gärna när den är som starkast mellan klockan 11 och 15.
  • Om du badar eller simmar tänk på att smörja in dig före men även efteråt och därutöver helst varannan timme, detsamma om du vistas länge i solen. Solkrämen rinner lätt av dig av svettning. Tänk på att vatten släpper igenom UV-strålning och skyddar därför inte den som simmar eller badar.

 

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/variationer-i-uv-index-1.4563

 

SE2006172003

Sommar, sol och semester – så skyddar du dig mot solen i sommar

Solen är här och semesterplaneringen. Vi ser nog alla fram emot att vara utomhus och njuta av solen och sommarvärmen.

Men då måste vi se till att vi skyddar oss ordentligt mot solen. Vi är fortfarande inte fullt vana vid solens strålar efter en lång mörk vinter. Många av oss har befunnit oss inomhus stora delar av dagarna fram tills semestern. Ta det därför extra försiktigt de första dagarna på semestern för att inte bränna dig. Planera dina sommaraktiviteter efter solen, håll dig i skuggan när solen är som starkast. Tänka även på att bättra på solskyddet flera gånger om, speciellt om du svettas eller badar mycket.

Under sommarsemestern måste vi helt enkelt skydda oss extra mycket mot solens farliga strålning. Men vilken solskyddsfaktor (SPF) ska man välja?

Val av solskyddsfaktor beror på flera olika faktorer som exempelvis hudtyp, var man befinner sig och vad man ska göra.

Här några tips på vilken solskyddsfaktor som passar just dig:

Du med fräknar och ljust eller rött hår (eller känslig hud) använd SPF30 till SPF 50

  • Du bör vistas i skuggan speciellt när solen står som högst mellan klockan 11 och 15
  • Långärmat, hatt och solglasögon är enkla och effektiva skydd
  • Smörj dig flera gånger om dagen
  • Använd solskyddsfaktor 30-50

Du med ljus hud och ljust hår använd SPF 30 till SPF 50

  • Vistas bara 10-15 minuter i direkt sol
  • Smörj in dig ofta med hög solskyddsfaktor
  • Skydda dig med ljusa, tunna kläder, solglasögon och hatt
  • Använd solskyddsfaktor 30-50

Du med ljus hud och mörkt hår använd SPF 20 till SPF 30

  • När du solar blir du brun, men smörj in dig även om du tål sol. Det kan räcka med 30 minuter i solen för att din hud ska bli röd.
  • Använd solskyddsfaktor 20-30
  • Smörj in dig ofta

Du med gyllene hud och mörkt hår använd SPF 20

  • Börja säsongen med hög solskyddsfaktor och när huden fått färg kan du börja trappa ner på solskyddet
  • Använd solskyddsfaktor 20
  • Smörj in dig ofta

Du med mörk hud och svart hår använd SPF 20 till SPF 10

  • Även om du sällan eller aldrig bränner dig och kan vistas länge i solen bör du ändå smörja in dig
  • Använd solskyddsfaktor 20 i början av säsongen
  • Välj solskyddsfaktor utifrån säsong, land och om du har känsliga områden du bör smörja extra noga

https://www.kronansapotek.se/tipsochrad/sol/valj-ratt-solskyddsfaktor

https://www.doktorn.com/artikel/7-av-10-solskyddsprodukter-har-brister-vilken-solskyddsfaktor-ska-jag-ha/

 

SE2006172003

Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige - så ser du om din prick är farlig

Malignt melanom är den allvarligaste formen av hudcancer och en av de vanligaste sjukdomarna i Sverige, och en av orsakerna är till följd av våra ökade solvanor och solresor genom åren som kan sätta spår. Årligen drabbas över 4000 svenskar av malignt melanom. De allra flesta blir dock helt botade om det upptäcks tidigt. Därför är det viktigt att kontinuerligt hålla koll på sina födelsemärken, eller leverfläckar, så att man i god tid kan göra något åt det.

- Väntar man för länge med att undersöka och åtgärda kan det bli svårare. Man kan inte tro att det ska gå över av sig själv. Ser en leverfläck inte ut som tidigare ska man direkt boka tid hos vårdcentralen för att få hjälp, säger Jan Lapins, överläkare och docent på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm.

Malignt melanom är den farligaste formen av hudcancer och den, precis som de mindre allvarliga formerna skivepitelcancer och basalcellscancer ökar stadigt i Sverige.

Överdriven solning

Att hudcancer ökar beror till största delen på grund av överdriven solning och att man utsatt huden för upprepad UV-strålning utan skydd. Hudcancer uppstår ofta på utsatta kroppsdelar som ansikte, hals, rygg, armar och ben. Tidig upptäckt är ofta avgörande när det gäller att överleva sjukdomen.

När ska ett födelsemärke kontrolleras hos läkare?

Det är viktigt att regelbundet hålla koll på sina prickar och vid misstanke av hudförändringar uppsöka en läkare för kontroll.

Kolla dina prickar!

Att kontrollera sin hud ofta är A och O för att upptäcka hudförändringarna i tid. Genom att ofta se över sin kropp, lär man sig känna igen form, färg och storlek och förändringar. Om du har svårt att se delar av din kropp så kan det vara bra att ta hjälp av en partner, dubbla speglar eller att ta foton.

Vid minsta misstanke om hudförändring är rådet, från sjukvården att kontakta sin vårdcentral som sedan kan skicka en remiss till hudläkare om behovet finns.

Vad ska du kolla efter?

Sök efter förändringar som du får på eller under huden. Var uppmärksam på prickar som:

  • Skiljer sig från andra prickar – ”den fula ankungen” brukar man kan kalla det
  • Ändrar form, färg, storlek
  • Är asymmetriska, det vill säga är oregelbundna i kanterna
  • Är större än 5 mm i diameter
  • Känns grov eller fjällar
  • Har olika färgnyanser
  • Kliar
  • Blöder eller vätskar sig
  • Har en blank yta
  • Ser ut som ett sår men inte läker

 

ABCDE är lätt att komma ihåg:

  • Asymmetri. Är märket asymmetriskt?
  • “Border”. Har märket suddiga eller oregelbundna kanter?
  • “Colour”. Har märket ändrat färg?
  • Diameter. Är märket större än 5 mm i diameter?
  • “Evolution”. Har storlek, form eller förlopp ändrats med tiden?

 

Källor:

  • Cancerfonden
  • Socialstyrelsen
  • Melanomföreningen
  • Internetmedicin

 

SE2006049265

Sol både vän och fiende. Hur du skyddar barn och ungdomar i vårsolen.

Alla längtar vi väl ut till den strålande solen på våren. Solen är viktig för hälsan och det psykiska välbefinnandet, och särskilt efter en lång mörk vinter inomhus när immunförsvaret är svagt. Då behöver vi som bäst få en D-vitamindos av solen. Men lagom är bäst. Det räcker faktiskt med bara en kvart i solen varje dag. 

När det gäller barn och sol har barn mycket solkänslig hud och kan inte bilda ett lika bra skyddande pigment som vuxna. Särskilt oskyddade är de, liksom vuxna, efter en lång mörk vinter inomhus. Det är därför viktigt att barn tidigt får lära sig goda solvanor och kan springa ut solskyddade i den efterlängtade vårsolen. För att spela fotboll under bar himmel, gräva i sandlådan, leka i lekparken eller som tonåring sitta ute och fika med kompisar eller bara sola sig. Tiden i den härliga solen glöms lätt bort och timmarna flyger fram. Det är lätt att bränna sig så här års på våren när man längtat så. 

Ju oftare man bränner sig som ung, desto större är risken att drabbas av hudskador senare i livet.  Långa och mycket tid i solen ökar risken för flera typer av hudcancer, även om man inte bränner sig. Störst är risken för personer med ljus eller fräknig hy. Även ögonen är känsliga för UV-ljus och samma typ av cancer som uppstår i huden på grund av solljus kan uppstå i ögat.

Åren av solning spelar roll – även om man inte bränner sig

När det gäller hudcancer är det skadligast om man bränner sig ofta men också de många åren av solning utan att man faktiskt bränt sig är det som slutligen är farligt och kan ge hudskador den dagen man blir äldre, så kallad ackumulerad solning.

 

Solkräm inte alltid tillräckligt

Många använder idag tyvärr endast solkräm som solskydd och tror att då är de säkra. Men barn behöver skyddas inte bara med solskyddsmedel utan även också kläder[1]. Barn under ett år ska dessutom helst inte alls vara i direkt solljus.

Solsäkra tips till barn

Här är några solskyddstips för barn[2] från Strålsäkerhetsmyndigheten somöverläkare Jan Lapins på Karolinska sjukhuset hänvisar till. Jan sitter själv i Strålsäkerhetsmyndighetens vetenskapliga råd för UV-frågor.

  • Barn, oavsett ålder, bör undvika att vara i direkt sol en längre tid mitt på dagen. Då är det bättre barnet håller sig i skugga eller är inomhus när solen är som starkast mellan klockan 11 och 15.
  • Små barn under ett år ska inte alls vara i direkt solljus, de behöver skuggas med till exempel parasoll, soltält eller UV-skydd till barnvagnen i kombination med att barnet har kläder och solhatt.
  • Det bästa solskyddet för barn är kläder, hatt och solglasögon. Solskyddsmedel kan användas som komplement där kläder inte täcker.
  • Det finns solskyddsmedel som är vattenfast, särskilt anpassad för barn och som har hög solskyddsfaktor (minst SPF 30). Tänk dock på att solskyddsmedlet kan försvinna när barnet torkar sig på handduken. Återapplicera därför ofta.
  • Solen är oftast starkare utomlands än i Sverige. Då är det ännu viktigare att ordna solskydd åt sitt barn.

 

Lätt glömma solskydd för tonåringen

Oftast tänker vi mer på solskydd för de små barnen, men alla barn, även äldre, har stort behov av solskydd då deras hud är mer känslig. Äldre barn och ungdomar är känsligare för UV-ljus än vuxna, och ska följa solråden som gäller för barn äldre än ett år.

Det är dock inte alltid lätt att övertyga sina tonåringar att smörja in sig med solskydd. De kan tycka det är besvärligt och kladdigt och ögonen irriteras.

  • Välj en parfymfri sort om ögonen blir irriterade.
  • Lär dina barn en rutin att alltid smörja in sig innan de går ut när solen är stark samt att skydda sig med kläder, långärmat och keps.
  • Om tonåringen vill se solbränd ut försök prata om hur huden kan skadas och åldras av solen men insisterar de ändå är det bättre att använda brun-utan-sol-produkter än att sola. En del brun-utan-sol-produkter innehåller solskyddsfaktor.
  • Om det är en tonåring som gillar hudkräm se till att de använder en dagkräm med solskydd, vilket är vanligt idag.
  • Barn är särskilt utsatta för UV-strålning för att huden är känsligare än vuxnas och enligt WHO:s organ för cancerforskning, IARC, finns det ett samband mellan solarieanvändning i ung ålder och hudcancer. Att sola i solarium ökar risken att få hudcancer, och ungdomar är särskilt känsliga. Från och med hösten 2018 är det 18-årsgräns i Sverige för att få använda solarium[3].

 

Källor: 

  • Cancerfonden
  • 1177.se
  • Strålsäkerhetsmyndigheten

Äntligen kommer ljuset och solen! Aktiviteter utomhus är efterlängtade

Nu tittar vårsolen fram ur en lång mörk vinter. Så efterlängtad.
Du kan äntligen njuta av långa promenader i natur eller stad. Från solstolen på balkongen eller i trädgården. Eller från arbetet på kolonilotten. Du kan ge dig ut på långa cykelturer. Eller så tar du en långfika med några vänner på en terrass i solen. Du kanske somnar i solstolen.

Då gäller det att komma ihåg solkrämen. Innan du går ut.

Det är lätt att ge sig ut nu när allt ljusnar så fort och tänka att risken att bränna sig är liten. Man vill njuta av vårsolen och ljuset och D-vitamin är ju viktigt, men faktum är att det räcker en kort stund, ungefär en kvart, för att tillgodogöra sig D-vitamin ute i solen, säger överläkare Jan Lapins. Vi måste också minnas att det är nu vår hud har sämst eget skydd och dåligt pigment efter månader inomhus.

Det kanske är först på lunchrasten man hinner ut, då solen står som högst och då är risken att man bränner sig tyvärr också som störst.

Jan Lapins, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset, som också arbetar för Strålsäkerhetsmyndigheten, har några tips om hur du skyddar dig bäst.

  • På våren är det egna skyddet och pigmentet i huden dåligt och illa förberett. Det gäller att smörja in sig på utsatta hudpartier. Använd minst SPF 30.
  • Skynda långsamt. Vistas inte i solen mer än en halvtimme per dag i början för att vänja huden på ett säkrare sätt. Poängen är inte att bli brun utan att tåla solen bättre genom successiv exponering.
  • Keps kan vara otillräckligt, det är en hatt gärna med brätte man ska ha som skyddar mer.
  • Glöm inte ögonen. Skaffa ett par solglasögon med fullgott UV-skydd, märkta med beteckningen CE.
  • Förutom att smörja in ansiktet, glöm inte näsa, läppar, hjässa, öron, nacke, hals, handrygg och fötter också. Om du inte har hatt behöver du smörja in hjässan noggrant om du är tunnhårig.
  • Solkräm gör ingen nytta när den ligger i lådan. Du kan använda fjolårets kräm så länge den är fräsch och lätt att smörja, den ska inte vara grynig eller trögflytande, då hjälper den inte, säger Jan.
  • Tänk på att även disiga och molniga dagar, när du ser himlen, kan man bränna sig. När det blåser kallt är det lätt att tro att man inte bränner sig, men solens strålar är lika starka oavsett temperatur. Tänk på att UV-strålningen är starkare kl.13 en mulen dag än kl.16 en solig dag.
  • Undvik att vistas i solen mellan kl. 11 och 15 när solens ultravioletta strålar är som starkast. Planera dina promenader så du går ut på morgonen eller under eftermiddagen.
  • Smörja in dig helst varannan timme, om du vistas länge i solen, särskilt om du svettas mycket.
  • Ett bra sätt att mäta risken är om skuggan är kortare än du själv då är risken att bränna sig hög.

 

SE2004160398

Vårkänslor och sol(skydd) /Fyra soliga vårtips

Äntligen börjar de ljusa timmarna på dygnet bli fler och snart ställer vi om till sommartid. Det är bara en tidsfråga innan krokusarna tittar fram ur marken, vi kisar mot solen och hänger in vinterjackan i garderoben. Det är lätt att glömma att man behöver tänka på att skydda sig mot solen även på vårkanten.

Olika typer av strålning

Solen är viktig för oss. Men under vinterhalvåret blir vi i Sverige inte utsatta för varken sol eller strålning i någon större utsträckning. Att vi inte utsätts för sol gör också att våra kroppar inte tillverkar melanin, som är vårt eget försvar mot UV-strålning, i någon större utsträckning. Det finns olika sorters UV-strålning. UVA-strålning kallas den strålning som utgör den största strålningen från solen. Den kan vara lite förrädisk då den kan tränga in i huden utan att vi märker det. Sedan finns så kallad UVB-strålning. Det är den strålning som kan göra oss röda och bränna oss om vi får för stor dos av den. Men det är också den strålning som sätter igång produktionen av D-vitamin och ökar även melaninet i huden. UVB-strålningen gör också vår hud tjockare och skyddar oss mot den skadliga delen av solens strålar. Båda strålningstyperna kan orsaka cancer om vi får för mycket av dem. Vad som är för mycket är högst individuellt men du kan på denna sajt få guidning om hur du hittar just din hudtyp.

Det är lätt att glömma att skydda sig mot solen på vårkanten. Här kommer fyra tips från Jan Lapins, överläkare, hudspecialist och docent på Karolinska Universitetssjukhuset:

  • Glöm inte att skydda dig mot solen om du befinner dig i skidspåret och i skidbacken i vår. Snön kan nämligen reflektera så mycket som upp till 80 procent av UV-strålningen.
  • När det är soligt men inte så varmt ute utan blåser kallt kan man luras av det och tro att solen skadar mindre.
  • Kom ihåg att välja ett solskydd som skyddar mot både UVA- och UVB-strålning.
  • Skydda barn mot solens strålning eftersom deras hud är extra känslig.
  • Huden i ansiktet är känsligare än huden på övriga delar av kroppen och näsan är särskilt utsatt. Ha därför högre solskyddsfaktor i ansiktet.

 

SE2003278249

Uppdaterad: 17-04-2020